Székhely
Bonyhád
Dombóvár
Paks
Szekszárd
Tamási


Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Központi oldala
KEZDŐLAP BEMUTATKOZÁS SZOLGÁLTATÁSOK ELÉRHETŐSÉGEK

Főmenü

• Főigazgatóság
• Megyei Szakértői Bizottság
• Pályaválasztási Tanácsadás
• Olvasmányok
• Programajánló
• Jó tudni!
• Partnereink
• Hasznos információk
• Munkatársak

Dokumentumok

Szervezeti és Működési Szabályzat

Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottsági tevékenység eljárásrendje 2018/2019

Első szakértői vélemény iránti kérelem

Felülvizsgálati kérelem adatlapja - Óvodás

Felülvizsgálati kérelem adatlapja - Iskolás

Felülvizsgálat kérő összesítő lap intézmények részére

5 éves kori státuszlap

Intézménykijelölési kérelem befogadó nyilatkozattal

Jelentkezési lap továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadásra

Nyomtatvány utazási utalvány igényléséhez

Fotógaléria

• Garay János Általános Iskola és AMI 2017.04.12.
• Csapatépítés
• Összes galéria »

Olvasmányok

1. Egy rossz döntés az interneten tönkre tehet egy egész életet

2. Az apa túl messze van

3. Tehetséggondozó program indul

4. A szülő akkor üt, ha tehetetlennek érzi magát

5. A kiközösítés súlyos következményekkel járhat

6. Legyen sötét és legyen kényelmes az ágy - Alváshiány

7. Segélykiáltás lehet a gyerektől

8. Minden ötödik családban problémát okoz az internethasználat

9. A gyerekekért dolgozik

10. Az informatika fejlődésével egyre több gyerek eshet áldozatul - Cyberbullying

11. Tájékoztató a köznevelési intézmények részére a

magyar gyermekvédelmi rendszer működéséről

12. A szeretet ne a piros pontokért járjon

13. Mindegy, hogy fekve vagy ülve, a lényeg, hogy hatékonyan

14. Szorongás nélkül jobb az iskolakezdés


Akinek kell, az maradhat

2015. február 19.


Menjen, vagy maradjon? Ezt a kérdést sok nagycsoportos óvodás szülei teszik fel maguknak az iskolai beíratás előtt. A döntés olykor nem könnyű.
- Első körben az óvónő jogosult eldönteni, alkalmas-e a gyermek arra, hogy megkezdje iskolai tanulmányait. Ha a döntésben bizonytalan, illetve a szülő és az óvoda nem ért egyet a gyerekkel kapcsolatban, akkor hozzánk fordulhat - mondja Király Gabriella, a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója. - A vizsgálatot a szülő alanyi jogon is kérheti, ha szükségét érzi. A vizsgálatot követően szakvéleményt készítünk, ebben benne van, javasoljuk-e az iskolalátogatást, vagy jobb, ha vár egy évet a gyerek. Ha a szülő nem ért egyet a véleménnyel, a kormányhivatalhoz fordulhat.
Király Gabriella elmondta, ritka a véleménykülönbség óvoda és szülő között, a legtöbb esetben megegyezés születik. Olykor az óvoda felkéri a szakszolgálatot csoportos szűrővizsgálatra, ez többnyire egyfajta előszűrés, ahol első sorban a készségeket vizsgálják. Általános tapasztalat, hogy az a gyerek, aki rendszeresen járt óvodába, és akivel megfelelően foglalkoztak, teljesen éretté válik az iskolára, és képes az alap kultúrtechnikák - írás, olvasás, számolás - elsajátítására.
(A jogszabály szerint a gyerek azon évben, amelynek augusztus 31. napjáig 6. életévét betölti, illetve legkésőbb az azt követő évben válik tankötelessé)
Az iskolai alkalmasságnak hármas kritériuma van. Nem elég a szellemi érettség, a fizikai kondíciónak is megfelelőnek kell lennie, és ezt vonatkozik a pszichés-szociális fejlettségre is. Azaz a gyereknek rendelkeznie kell a megfelelő kommunikációval, képesnek kell lennie a közösségbe való beilleszkedésre, az iskola rendjének elfogadására.
A jogszabály szerint a gyerek azon évben, amelynek augusztus 31. napjáig 6. életévét betölti, illetve legkésőbb az azt követő évben válik tankötelessé. Az a tapasztalat, hogy a szülők, ha lehetőségük van rá, hagyják még egy évet érni az óvodában a gyereket, amely a jelenlegi követelmények tükrében érthető. Lehetőség van ennek az ellenkezőjére is, ha korábban eléri az iskolai alkalmasságot a gyerek, mint hogy beöltené a 6. életévét, a szülő kérésére a kormányhivatal engedélyezheti, hogy megkezdhesse az iskolát.

Keressük az örömforrásokat a szürke, hideg időben is
2015. február 3.

A madarak délre vonulnak, az emlősök egy részének ott a téli álom, de az embernek nincs más választása, magának kell megküzdeni a hideg évszak negatív hatásaival. A skandináv országokban tradicionálisan megfigyelhető nagymértékű alkoholfogyasztás egyik gyökere valószínűleg éppen a hosszú téli sötétség. Az úgynevezett téli depresszió kifejezés alig két évtizede került be a köztudatba. Ma már valódi betegségnek tartják, amely diagnózist és gyakran kezelést igényel. Hazánkban az emberek többségét hangulatingadozás szintjén érinti.
A téli depresszió oka egyértelműen a fény hiánya, mondta Király Gabriella klinikai szakpszichológus, a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója. A depressziót a szezonális betegségek közé sorolják, és megkülönböztetnek téli és nyári típust is. Nálunk a téli a gyakoribb, egy vizsgálat szerint az emberek 92 százalékánál találtak hangulatingadozást. A szürke, téli napokon ez teljesen normálisnak számít, a súlyosabb formája (reményvesztettség, ingerlékenység, lehangoltság érzésekkel társulva) az emberek 2-4 százalékát érinti, mondta a szakember.
A téli depresszióra még jellemző a megnövekedett alvásigény, illetve a testsúlygyarapodás, a túlzott szénhidrát beviteltől. Király Gabriella elmondta, a cirkadián elmélet szerint a szervezet biológiai órája változik meg a korai sötétedéssel, mely hasonlít ahhoz, mint amikor repülővel több időzónát utazunk át, csak ez utóbbinál pár óra alatt helyre áll az egyensúlyunk, míg a téli depresszió hónapokig is eltarthat. Az úgynevezett bagoly típusú emberek (későn fekszenek, későn kelnek) viselik nehezebben a telet, míg a pacsirták (korán kelnek, korán fekszenek) jobban bírják.
A kutatók azt feltételezik, hogy a lehangoltság ezen formái a melatonin hormon fényhiány okozta túltermelődésével hozhatók összefüggésbe. Ezért az egyik legelterjedtebb módszer a fényterápia. Örömforrásként pedig a kalóriadús ételek fogyasztása helyett egy jó könyvet, zenehallgatást ajánlanak. Ajánlatos többet társaságba járni a szokásosnál, közös családi-baráti programokat szervezni, kirándulni, sportolni. Különösen jó az úszás, de a hosszú séták is megteszik.


A gyerekekért dolgoznak
2014. november 11.


Új helyre költözött a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat (TMPSZ) székhely intézménye és az öt járási intézmény közül háromnak is új címe van.
Tavaly szeptember elsején alakult meg a megyei pedagógiai szakszolgálat, amelynek főigazgatói tisztségét idén január elsejétől Király Gabriella látja el. A szakszolgálatnak öt tagintézménye van, amelyek a járási székhelyeken működnek. Ezek vezetői szeptember 1-től 5 évre szóló megbízatást kaptak a funkció betöltésére.
- A pedagógiai szakszolgálat a köznevelési törvény alapján tíz feladatot végez. Ezek: a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás mellett a fejlesztő nevelés, a szakértői bizottsági tevékenység, a nevelési tanácsadás, a logopédiai ellátás, a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, a konduktív pedagógiai ellátás, a gyógytestnevelés, az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás és a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. A tíz feladatból a tagintézmények kilencet látnak el, a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, valamint a megyei szakértői bizottsági feladatok a székhely intézményhez tartoznak - tájékoztatott a főigazgató
Mint megtudtuk, nagyon különböző feltételekkel működtek eddig a tagintézmények, a felsorolt kilenc funkció sem volt meg mindenütt. Jelenleg az a legfontosabb feladat, hogy mindenütt egységes szemléletű és azonos színvonalú ellátásban részesüljenek a rászoruló gyerekek és családjuk. Hogy ez megvalósuljon, meg kell teremteni a személyi és tárgyi feltételeket, amely nem minden esetben zökkenőmentes. A szakszolgálat munkájára jellemző, hogy magasan kvalifikált és a hiányszakmában dolgozó szakemberekre van szükség: logopédusra, pszichológusra, gyógypedagógusra és konduktorra, akiknek emellett pedagógiai szakvizsgával is rendelkezniük kell.
A szolgálat munkájának alapelve, hogy mindenki a lakóhelyéhez lehető legközelebb részesülhessen az állapotának megfelelő legmagasabb szintű ellátásban. Éppen ezért azokat a feladatokat, amelyek esetében ez lehetséges, úgy oldanak meg, hogy a szakember utazik a gyermekhez. Jellemző példa erre a logopédiai ellátás, a logopédus a nevelési-oktatási intézményben, azaz az óvodában és az iskolában foglakozik a gyerekekkel.
A TMPSZ szolgáltatásait az esetek túlnyomó többségében a szülő önkéntes döntése alapján veszik igénybe. Ám ha az óvoda, vagy az iskola észleli a problémát a gyermek fejlődésével kapcsolatban, akkor erről tájékoztatja a szülőt, és együtt kezdeményezhetik a szükséges vizsgálatot.
- A megyei pedagógiai szakszolgálat főigazgatójaként lehetőséget kaptam arra, hogy az öt járási- és a székhely intézmény szakmai munkája, személyi és tárgyi feltételei magasabb szintre emelkedjenek. Kollégáimmal együtt sokat dolgozunk és a jövőben is sokat fogunk dolgozni azért, hogy a lehető legmagasabb színvonalon és a legjobb feltételek mellett segíthessünk a gyerekeknek és családjuknak, hogy megoldódjanak a problémáik - mondja Király Gabriella.

OLDALTÉRKÉP Copyright © 2013 ptpszk.hu. Minden jog fenntartva. • Weboldal fejlesztő: impressive.hu Kft. • Dizájn: TuckyDesign